KATA PENGANTAR
Bismillaahirrahmaanirrahim
Puji
dan syukur kita panjatkan ke-hadirat Allah SWT, atas berkah, rahmat serta
karunia-Nyalah penulis dapat menyelesaikan tugas makalah ini . Adapun tujuan
dari penulisan makalah ini adalah untuk memenuhi salah satu tugas dari mata
kuliah Khatt Riq’ah, semester II,di tahun 2013, dengan judul “ KAIDAH PENULISAN
KHATT RIQ’AH”, dengan harapan kita sebagai mahasiswa dapat lebih memahami
bagaimana kaidah penulisan khatt riq’ah yang baik dan benar.
Banyak hambatan yang dialami penulis dalam penyusunan
makalah ini, tetapi Alhamdulillah dengan bantuan serta bimbingan dari berbagai
pihak, penulis dapat menyelesaikan makalah ini dengan cukup baik. Untuk itu
penulis ucapkan terima kasih Kepada :
1.
Orang
tua dan keluarga tercinta, yang selalu memberikan motivasi serta dorongan baik
secara moral ataupun spiritual.
2.
Bapak
L. Wahidin, selaku dosen Sastra Arab yang tak pernah bosan memberikan materi
serta bimbingan kepada penulis.
3.
Teman-
teman, dan rekan lainnya, yang telah berkenan membantu dan meluangkan waktunya
untuk membantu penulis dalam penyusunan makalah ini.
Selain
itu penulis juga mengucapkan mohon maaf apabila banyak kekurangan dari
penulisan makalah ini, baik dari salah kata sehingga menyinggung perasaan
pembaca atau kekurangan lainnya yang kurang berkenan di hati pembaca. karena
manusia tak luput dari kesalahan, sesungguhnya kesempurnaan hanya milik Allah
SWT. Oleh karena itu, penulis mengharapkan kritik serta saran yang membangun
dari pembaca, agar penulisan selanjutnya dapat lebih baik dari sebelumnya.
Dengan
ini penulis mempersembahkan makalah ini dengan penuh rasa syukur dan terima
kasih , mudah- mudahan penulisan makalah ini dapat bermanfaat bagi pembaca,
khusunya bagi penulis. Aamiin.
Bandung,
01 Juni 2013
Penulis
i
DAFTAR ISI
KATA PENGANTAR.............................................................................................. i
DAFTAR ISI............................................................................................................ ii
BAB I PENDAHULUAN..................................................................................... 1
1.1
Latar Belakang................................................................................... 1
1.2
Rumusan Masalah.............................................................................. 1
1.3
Pemecahan Masalah........................................................................... 2
1.4
Maksud dan Tujuan........................................................................... 2
BAB II PEMBAHASAN......................................................................................... 3
2.1 Sejarah Singkat Seni Khatt................................................................ 3
2.1.1
Sejarah Seni Khatt.................................................................. 5
2.1.2
Sejarah Singkat Seni Khatt Riq’ah....................................... 5
2.2 Definisi
Khatt Riq’ah......................................................................... 6
2.3
Syaikh Uthman Taha......................................................................... 8
2.4
Perkembangan dan Kegunaan Khatt Riq’ah................................ 10
2.4.1
Perkembangan Seni Khatt Riq’ah...................................... 10
2.4.2
Kegunaan Seni Khatt Riq’ah.............................................. 10
2.5
Keindahan Seni Khatt Riq’ah......................................................... 10
2.5.1
Keindahan Seni Khatt.......................................................... 10
2.5.2
Dibalik Keindahan Seni Khatt............................................ 12
2.5.3
Seni Sebagai
Terapi.............................................................. 14
2.6
Kaidah penulisan Khatt Riq’ah...................................................... 15
2.6.1
Sebelum Menulis .................................................................. 15
2.6.2
Saat Menulis......................................................................... 16
BAB III PENUTUP............................................................................................... 17
3.1
Kesimpulan....................................................................................... 17
3.2
Saran.................................................................................................. 17
DAFTAR PUSTAKA........................................................................................... 18
LAMPIRAN........................................................................................................... 19
BAB I
PENDAHULUAN
1.1
Latar Belakang
Khat riq’ah ialah sejenis khat yang direka cipta oleh orang Turki
pada zaman kerajaan Uthmaniyah (850H). Tujuan khat ini diciptakan
ialah untuk menyeragamkan tulisan dalam semua urusan rasmi di kalangan
kakitangan kerajaan. Menurut Kamus Bahasa Riqa’ah bermaksud
cebisan kertas yang ditulis. Ia berkembang daripada khat
nasakh dan thuluth tetapi perkembangannya dalam bentuk yang agak
berlainan daripada keduanya, Ia lebih mudah. Biasanya ditulis dengan ukuran
yang kecil. Bentuk alifnya pendek dan tiada kepala (Tarwisah)
seperti thuluth.
Khat
riq’ah merupakan salah satu khat yang begitu digemari oleh penulis khat
ketika zaman Othmaniah dan melalui banyak penambahbaikan
oleh Shaikh Hamdullah al-Amasi. Kemudian selepas itu berlaku lagi
beberapa perubahan oleh penulis khat lain sehinggalah ia menjadi popular,
digemari dan paling banyak digunakan. Di hari ini, riq’ah adalah pilihan
tulisan tangan oleh Masyarakat arab
Ciri-ciri tulisan ini ialah bentuk
hurufnya berukuran kecil, lebih cepat dan mudah ditulis, jika dibandingkan
dengan khat nasakh. Penggunaan khat ini dalam masyarakat kita
tertumpu pada penulisan nota dan tulisan. Beberapa langkah telah diambil untuk
menjadikan khat ini dapat dipelajari oleh murid-murid sekolah dan dapat
digunakan dalam urusan harian seperti urusan surat menyurat, urusan perniagaan,
iklan dan promosi barangan serta dijadikan tajuk-tajuk besar dalam akhbar.
1.2
Rumusan
Masalah
1.
Bagamaina sejarah singkat dari seni
khatt?
2.
Apakah definisi Khatt Riq’ah?
3.
Siapakah tokoh yang berperan dalam
seni khatt?
4.
Apakah kegunaan dari Khatt Riq’ah,dan
bagaimana perkembangannya?
5.
Apa keindahan dari seni khatt
riq’ah?
6.
Bagaimana kaidah penulisan khatt
riq’ah?
1.3
Pemecahan
Masalah
1.
Sejarah singkat seni khatt riq’ah
2.
Definisi khatt riq’ah
3.
Syaikh Uthman Taha sebagai salah
satu tokoh seni khatt
4.
perkembangan dan kegunaan khatt
riq’ah
5.
Keindahan dari seni khatt riq’ah
6.
Kaidah penulisan khatt riq’ah
1.4
Maksud dan
Tujuan
Tujuan dari penulisan
karya ilmiah ini adalah :
1.
Mengetahui tentang sejarah adanya seni khatt riq’ah
2.
Memberitahukan apa saja kegunaan dari penulisan seni khatt riq’ah
3. Memberikan
informasi kepada pembaca serta pelajar , mengenai keindahan seni khatt riq’ah
4.
Memberikan informasi bagi pembaca
dan orang- orang yang menggemari seni khatt atau kaligrafi, khususnya pelajar,
tentang bagaimana penulisan khatt riq’ah yang baik dan benar
5.
Memperlihatkan contoh- contoh huruf
khatt riq’a
BAB II
PEMBAHASAN
2.1 Sejarah Singkat Seni Khatt
2.1.1
Sejarah Seni
Khatt
"Seni adalah jiwa dan jiwa adalah seni. Jiwa yang
tidak berseni dan seni yang tidak berjiwa adalah seni yang mati dan jiwa yang mati"
– Amiera_ns.
Ungkapan yang lebih ironis tentang memahami kesenian
Islam ini menggambarkan betapa halusnya nilai seni yang terpancar pada
setiap huruf seni khatt .
Lakaran-lakaran seni dan tulisan diadun bahasa fikir
sehingga menjadi untaian tali jiwa dalam memahami arti kehidupan ,
membangkitkan nafsu kecintaan sesama manusia juga kepada Maha Pencipta _konsep seni
dalam silaturrahim Islam.
Kesenian unggul dalam Islam terpancar pada Ummul Kitab
(al-Quran) yang diturunkan sebagai panduan dan pedoman untuk semua umat manusia.
Naskhah lengkap panduan hidup umat Islam merupakan seni yang tidak dapat
ditangkis oleh mana-mana kesenian kerana ketinggian nilai budi, saranan akhlak
juga peraturan hidup manusia.
Dr Venetia Porter, Kurator Muzium British yang juga
seorang pengkaji kesenian Islam menyatakan, tulisan merupakan antara elemen
terpenting untuk menyampaikan sesuatu maksud sebagai gambaran pelbagai kejadian
yang berlaku.
Sistem tulisan Arab – wadah yang mengungkap maknawi
bahasa Al-Quran menjadi pengikat ukhwah dan penglahiran perasaan mengagungkan
Maha Pencipta. Keistimewaan sistem tulisan Arab (jawi) ini penentu ciri
kesenian Islam yang melampaui batasan dan sempadan.
Tulisan-tulisan Arab ini dizahirkan kepada bentuk yang
seni oleh seniman Islam. Objek
penglahirannya berlegar disekitar kosmos alam yang bersangkutan dengan
keagungan Tuhan. Bertitik tolak dari inilah muncul kesenian seni kaligrafi
Islam yang telah dimulai dari sejak Islam lahir ke muka bumi ini.
Seni
kaligrafi Islam atau lebih sinonim dengan nama ´seni khat´ merupakan khazanah
tertua di dunia yang masih dimiliki oleh umat Islam. Perkembangan Islam yang
tersebar ke seluruh pelosok dunia, menyaksikan kaligrafi Islam teradaptasi
dengan perubahan yang berlaku tanpa menghilangkan ciri dan nilai keIslamannya.
Penulisan
Khat yang pertama di dunia dipercayai dihasilkan di Kufah, Iraq dalam kurun ke
tujuh. Fakta yang tercatat daripada sumber bertulis – seorang sufi mendapat
ilham menghasilkannya melalui mimpi. Tulisan-tulisan yang dihasilkan dinamakan
Kufic (Kufi) iaitu tulisan yang tidak bercantum. Ia digunakan sehingga kurun
ke-12.
Pada
kurun ke 10 – seni kaligrafi Islam tersebar ke Parsi dengan gabungan-gabungan
huruf yang lebih berseni. Tulisan kaligrafi Islam ini terdiri daripada beberapa
jenis iaitu khat Kufi, Khat Nasakh,
Khat Diwani, Khat Thuluth, Khat Riq’ah.
Kaligrafi gaya
Riq'ah merupakan hasil pengembangan kaligrafi gaya Naskhi dan
Tsuluts. Sebagaimana halnya dengan tulisan gaya Naskhi yang dipakai dalam
tulisan sehari-hari. Riq'ah dikembangkan oleh kaligrafer Daulah Usmaniyah,
lazim pula digunakan untuk tulisan tangan biasa atau untuk kepentingan praktis
lainnya. Karakter hurufnya sangat sederhana, tanpa harakat, sehingga
memungkinkan untuk ditulis cepat.
Pada
kurun ke-16 dan 17 – seni khat pernah menjadi medium komunikasi terpenting
dalam menyampaikan mesej diplomatik. Ia diperkenalkan oleh Housam Roumi semasa
era Suleyman 1 di wilayah Turki. Kesenian tulisan khat jenis ini terserlah
melalui tanda diakritik dengan tulisan yang menarik.
Seni
khat yang dikenali dengan nama Diwani ini berkembang seiring dengan variasinya
iaitu Diwani al-Jali yang berbingkai.Antara seni khat yang masih lagi menjadi
tumpuan para peminat seni warisan Islam hingga kini termasuklah khat Tuluth dan
khat Riq’ah.
Pada
awal perkembangan seni khat, sejenis pokok yang direncongkan hujungnya dan
dicelup dengan cecair dakwat, ditulis pada kepingan kulit-kulit tamar, kulit
kambing yang dikeringkan dan daun-daun papyrus yang dijadikan kertas. Namun
begitu, alam Melayu menyaksikan penggunaan batang-batang pokok resam sebagai
alatan utama untuk menulis khat. Batang resam yang ditiruskan pada bahagian
hujungnya akan dicelupkan dengan dakwat sebelum tulisan khat dilakarkan pada
kertas.
Seni
Khat yang teradaptasi dengan dunia moden terus berkembang tetapi masih lagi
bertapak pada seni yang asal iaitu dalam konteks keIslaman (mentauhidkan Allah
dan lebih berupa nasihat). Kini, seni khat bukan sahaja terlakar pada kepingan
kertas malahan menjadi hiasan bercorak islamik apabila ia ditulis pada kepingan
cermin, diukir pada mimbar-mimbar masjid dan turrut dijadikan cenderamata untuk
kenangan. Nafas baru dalam penghasilan seni khat ini secara tidak langsung
meningkatkan martabat seni khat sebagai unsur seni yang cukup tinggi.
Nama-nama
besar di alam Melayu dalam bidang seni khat seperti Profesor Mohd Bukhari Lubis
dan Imad, sudah cukup membuktikan kesenian unggul Islam ini berkesinambungan
selamanya. Usaha Pak Matlob yang giat meneruskan kesinambungan sistem tulisan
jawi (asas dalam seni khat) sesuatu yang amat membanggakan. Seni khat tidak
akan berkubur ditelan arus zaman dengan adanya insan-insan yang mewarisi bakat
mempertahankan kesenian unggul Islam seperti mereka. Sesungguhnya seni
kaligrafi Islam adalah lambang kesenian unggul tamadun Islam yang tiada
tandingannya.
2.2.1
Sejarah Singkat Seni Khatt Riq’ah
Riq’ah adalah salahsatu gaya khat
ciptaan masyarakat Turki Usmani. Muhammad Tahir Kurdi menyebutkan, bahwa
penggagas dan peletak dasar-dasar kaidah khat Riq’ah adalah Mumtaz Bek,
seorang konsultan di zaman Sultan Abdul Majid Khan sekitar tahun 1280 M.
Posisi khat Riq’ah berada di
antara khat Diwani dan khat Siyaqat, di mana Mumtaz Bek sangat masyhur dengan
keahliannya di bidang Diwani seperti para kaligrafer selain dirinya.
Penciptanya menamakannya Riq’ah yang artinya menurut kamus-kamus
bahasa ialah “potongan daun untuk menulis”, dan tidak ada hubungannya dengan
khat Riqa’ kuno yang pernah digunakan di
seluruh Kantor Administrasi Surat-menyurat Negara. Beberapa sultan Usmani
seperti Sulaiman al-Kanuni dan Abdul Hamid I sangat memperhatikan dan banyak
menulis dengan khat Riq’ah.
Tujuan awal diciptakannya tulisan ini adalah untuk
mempersatukan seluruh kaligrafi bagi seluruh pegawai kerajaan, sehingga mereka
hanya menulis dengan satu gaya khat dalam semua tata pergaulan resmi yang
diterapkan untuk kantor-kantor pemerintahan.
2.2 Definisi
Khatt Riq’ah
Riq’ah adalah salahsatu gaya khat
ciptaan masyarakat Turki Usmani. Muhammad Tahir Kurdi menyebutkan, bahwa
penggagas dan peletak dasar-dasar kaidah khat Riq’ah adalah Mumtaz Bek,
seorang konsultan di zaman Sultan Abdul Majid Khan sekitar tahun 1280 M. Posisi
khat Riq’ah berada di antara khat Diwani dan khat Siyaqat, di mana Mumtaz Bek
sangat masyhur dengan keahliannya di bidang Diwani seperti para kaligrafer
selain dirinya.
Ciri-ciri tulisan ini ialah bentuk hurufnya berukuran kecil, lebih cepat
dan mudah ditulis, jika dibandingkan dengan khat nasakh. Penggunaan khat
ini dalam masyarakat kita tertumpu pada penulisan nota dan tulisan. Beberapa
langkah telah diambil untuk menjadikan khat ini dapat dipelajari oleh
murid-murid sekolah dan dapat digunakan dalam urusan harian seperti urusan
surat menyurat, urusan perniagaan, iklan dan promosi barangan serta dijadikan
tajuk-tajuk besar dalam akhbar.
Spesifikasi khat Riq’ah terdapat
pada huruf-hurufnya yang pendek dan bisa ditulis lebih cepat daripada khat
Naskhi, karena kesederhanaannya dan tidak memiliki struktur yang rumit. Karena
itu, kita memiliki kenyataan dalam kehidupan moderen ini khat Naskhi khusus
digunakan untuk mencetak teks buku, surat kabar, dan majalah, sedangkan khat
Riq’ah khusus digunakan untuk catatan tangan atau dikte.
Di lapangan advertising atau untuk
penulisan judul-judul surat kabar, Riq’ah sering digunakan karena dapat mencakup
kata-kata panjang dengan goresan-goresan yang tidak banyak makan tempat.
Pada saat tidak menggunakan pena
tipis tebal, khat Riq’ah berfungsi untuk menulis catatan harian seperti
pelajaran dan kuliah atau surat-menyurat dan reportase para juru tulis seperti
wartawan. Kecepatan gerak Riq’ah dapat disamakan dengan stenografi dalam
tulisan latin. Hal ini memungkinkan karena spesifikasi hurufnya yang pendek dan
beberapa huruf yang diringkas seperti sin tanpa gigi, alif dan lam tanpa tarwisy, dan lengkungan-lengkungan
sederhana pada ya’, jim, qaf, dan nun.
Para kaligrafer yang sangat aktif
dan menonjol dalam lapangan Riq’ah dapat disebutkan, misalnya, Amin Fahs
al-Lubnani, Al-Hafizh Tahsin, Jawad Sabti al-Najfi, Sayid Ibrahim, Muhammad
Sabri al-Hilali, Ahmad Sabri Zaid, Abdurrahman Sadeq Abusy, Abdurrazaq ‘Aud,
Abdurrazaq Muhammad Salim, Abdul Kadir Asyur, Ali Ibrahim, Muhammad Husni
al-Dimasyqi, Muhammad Sa’ad Haddad, Muhammad Abdurrahman, Muhammad Izzat
Afandi, Muhammad Ali Makawi, Hasyim Muhammad
al-Baghdadi, dan banyak lagi yang lainnya.
Pada contoh karya kaligrafer
Turki Muhammad Afandi yang ditulis dengan pena Riq’ah‘arid, Riq’ah wasat, dan Riq’ah rafi’, kentara karakter Riq’ah yang
simpel pada sin yang tidak bergigi, alif dan lam qamariyah dan lam syamsiyah yang tidak bertarwisy,
titik tunggal tidak full bujur sangkar dan dua titik ta’ dan ya’ yang sekali gores, atau
huruf-huruf ra’ dan wawu yang kurang melengkung.
Keringkasan Riq’ah dapat juga
dilihat pada struktur dan komposisi di mana huruf dan kata bertumpang tindih
untuk memperpendek jarak tulisan bagi kata-kata yang panjang, seperti pada
contoh berikut. Mode ini banyak digunakan terutama untuk judul-judul koran dan
ungkapan iklan. Huruf alif,
misalnya, dipendekkan dan posisinya di bawah atau di atas huruf-huruf lain.
Begitu pula penumpangan awal kata di atas ujung kata sebelumnya supaya tulisan
tampil lebih ringkas.
2.3
Syaikh Uthman Taha
Beliau merupakan seorang tokoh yang telah banyak memberi khidmat
dalam bidang al-Qur’an yang tidak kita sedari. Beliau adalah penulis mushaf
Madinah yang bewarna hijau yang sering dibawa oleh jemaah haji atau orang yang
ke Mekah.
Penglibatan Syaikh Uthman Taha dalam bidang penulisan mushaf sejak
hampir 40 tahun iaitu bermula pada tahun 1970 untuk kementerian wakaf Syria.
Pada tahun 1988 beliau datang ke Arab Saudi untuk menjadi penulis mushaf.
Beliau dilantik sebagai penulis mushaf di Majma’ al-Malik Fahd Li Tiba’ah
al-Mushaf (Kompleks Percetakan Mushaf Raja Fahd) di Madinah al-Munawwarah.
Keistimewaan tulisan tangan Syaikh Uthman Taha ialah setiap halaman berakhir
dengan penghujung ayat.
Nama sebenar beliau ialah Abu Marwan bin Uthman bin Abduh bin
Hussain bin Taha. Beliau dilahirkan di sebuah kampung di Halab, Syria pada
tahun 1934 Masihi dan mempunyai seorang isteri dan dikurniakan tujuh orang
anak. Beliau dilahirkan dalam suasana tarbiah Islam yang kuat, bapanya Syaikh
Abduh Husin Taha merupakan imam dan khatib di kampungnya, juga pengarang
kitab-kitab agama. Sekarang syaikh Uthman Taha tinggal di Madinah al-Munawwarah.
Syaikh Uthman Taha memiliki ijazah dalam bidang syariah. Pada tahun
1973, beliau mendapat ijazah dalam seni khat dari Syaikh Hamid al-Amidiyy,
seorang pakar khat yang sangat terkenal, sehingga beliau diberi gelaran Syaikh
al-Khutatatain. Selain itu beliau juga berguru dengan tokoh khattat yang
lain seperti Muhammad Aliyy al-Mawlawiyy, Ibrahim al-Rifa’iyy di Halab,
Muhammad Badwiyy al-Diraniyy di Damsyik dan Hashim al-Baghdadiyy.
Pengalaman pertama dalam menulis mushaf ialah pada tahun 1973
semasa berusia tiga puluh tahun di bawah syarikat percetakan Dar al-Shamiyah di
Damsyik tetapi syaikh Uthman Taha tidak berpuas hati dengan mutu kecantikan
tulisan. Disebabkan ketokohan dan penulisan hiasan dinding beliau di Masjid
Nabawi, Kerajaan Saudi telah mengambil beliau sebagai penulis Mushaf al-Madinah
yang diguna-pakai oleh kerajaan Saudi dan seluruh dunia bermula pada tahun
1988.
Mereka yang melihat tulisan sekarang jauh lebih bermutu dari
tulisan pertama. Sehingga kini beliau telah menulis mushaf mengikut riwayat
Hafs dari Asim,
riwayat Warash dari Nafi’ al-Madaniyy kedua-dua sudah dicetak dan
riwayat Qalun tetapi belum dicetak.
Beliau amat terkenal di kalangan penulis khat kini sebagai Tokoh
Seni Khat yang paling banyak berjasa. Beliau menjadi pakar rujuk dan hakim bagi
pertandingan Khat Antarabangsa Istanbul sejak berdekad lamanya.
Berikut adalah beberapa contoh tulisan Syaikh Uthman Taha
2.4
Perkembangan dan Kegunaan Khatt Riq’ah
2.4.1 Perkembangan Seni
Khatt Riq’ah
Pada masa ini, penulisan huruf khatt riq’ah sering digunakan untuk
penulisan seni Kaligrafi,
Kaligrafi gaya Riq'ah merupakan hasil pengembangan
kaligrafi gaya Naskhi dan Tsuluts. Sebagaimana halnya dengan tulisan gaya
Naskhi yang dipakai dalam tulisan sehari-hari. Riq'ah dikembangkan oleh kaligrafer
Daulah Usmaniyah, lazim pula digunakan untuk tulisan tangan biasa atau untuk
kepentingan praktis lainnya. Karakter hurufnya sangat sederhana, tanpa harakat,
sehingga memungkinkan untuk ditulis cepat.
Penggunaan khat ini dalam masyarakat kita tertumpu pada penulisan
nota dan tulisan. Beberapa langkah telah diambul untuk menjadikan khatt ini
dapat dipelajari oleh pelajar dan dapat digunakan dalam urusan harian seperti
urusan surat menyurat, urusan perniagaan, iklan
dan promosi barangan serta dijadikan tajuk- tajuk besar dalam akhbar.
2.4.2 Kegunaan Seni Khatt Riq’ah
1.
Untuk
penulisan seni kaligrafi
2.
Menulis
cepat
3.
Digunakan
dalam urusan seharian, contoh : surat menyurat, urusan perniagaan, iklan dan
promosi barangan serta dijadikan tajuk- tajuk besar dalam akhbar.
2.5
Keindahan Seni Khatt Riq’ah
2.5.1
Keindahan Seni Khatt
Islam memandang tinggi keindahan seni, lebih-lebih lagi seni khat
yang berkait rapat dengan Kalamullah dan sabda Rasulullah S.A.W. sehingga Allah
S.W.T bersumpah di dalam Al-Quran dengan pena dan tulisan yang bermaksud:
“Nun, demi Qalam dan apa yang mereka tulis”.
(Surah al-Qalam : 1)
Allah S.W.T dengan segala sifat
kesempurnaanNya amat menyukai keindahan. Sabda Rasulullah S.A.W yang
bermaksud:
“Sesungguhnya Allah Maha Indah dan suka
kepada keindahan”.
(Riwayat al-Bukhari)
Seni Khat merupakan bidang kesenian Islam yang
kudus dan penting dalam perkembangan tamadun Islam. Dengannya, usaha memelihara
Al-Quran yang dilakukan oleh junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. dan para
sahabat dapat dilaksanakan.
Peranannya yang begitu penting, telah menjadikan gerakan dakwah
Islamiyah dan penyebaran ilmu Islam dapat dilakukan. Firman Allah S.W.T yang
bermaksud:
“Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, yang mengajar dengan
pena (dengan perantaraan Qalam). Dia mengajar manusia apa yang tidak
diketahuinya.”
(Surah al-‘Alaq : 3-5)
Mempelajari tulisan juga penting kerana ia adalah satu cara untuk
mencatat Kalamullah dan hadith, bagi memastikan keberkekalan dan penyebarannya.
Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: “Catatlah ilmu dengan tulisan”.
Ini memberi suatu gambaran jelas akan peri pentingnya seni khat
yang tidak hanya dilihat daripada aspek kesenian dan peranannya sahaja malah
juga daripada aspek kerohanian, sebagai suatu uslub (pendekatan) untuk
membentuk jiwa ke arah jalan mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.
Ayat-ayat Al-Quran, doa-doa daripada hadith, kata-kata ulama yang
dicerna dan dijelmakan melalui seni khat, menjadi suatu inspirasi dan motivasi
bagi kita dalam menegakkan amalan-amalan yang bersumberkan kepada Al-Quran,
yang dituntun oleh Rasulullah S.A.W juga para ulama. Tidak hanya dipandang dan
menjadi hiasan semata-mata,
tetapi juga sebagai tatapan
yang bisa menyentuh hati, seterusnya menjadi suatu tazkirah (peringatan) untuk
kita yang natijahnya membawa kepada membesarkan Allah S.W.T serta merasa
kemanisan beribadah.
Semoga dapat kita sama-sama mengambil menfaat kearah kehidupan yang
berseni dengan adanya seni dalam penghidupan.
2.5.2 Dibalik
Keindahan Seni Khatt
Hikmah seni
khat ialah pemahaman mengenai selok belok petua dan rahsia-rahsia halus seni
ini. Memahami ilmu yang tersirat ini adalah kebijaksanaan hikmah yang menjadi
inti kepada sesuatu ilmu pengetahuan. Allah SWT. berfirman yang bermaksud:
"Dia
memberi hikmah kepada sesiapa yang Dia Kehendaki. Sesiapa yang diberikan
al-Hikmah sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak."(Al-Baqarah :
269)
Rasulullah SAW
juga menyatakan bahawa hikmah adalah permata yang hilang setiap mukmin yang
perlu dicari walau di mana sahaja. Semakin mengerti seseorang tentang rahsia
ilmu, semakin mendalam kecintaannya kepada perkara yang mulia dan tinggi.
Ia juga akan
menyedarkan kita bahawa seni khat sebenarnya tidak sesukar yang disangka. Ia
juga membantu meningkatkan kemahiran dan meringkaskan proses pembelajaran khat.
Dengan ilmu sesuatu karya bertambah mantap, hidup dan memindahkan makna ke hati
yang memandangnya. Petua dan rahsia ini dipelihara dan diwariskan kepada satu
generasi ke generasi berikutnya.
Seni adalah
kepandaian. Ada kalanya kepandaian ahli khat seperti trick ahli silap mata.
Pada huruf ada petua dan rahsia. Tahukah kita bahawa huruf-huruf mempunyai
ibunya? Ibu huruf bermaksud bentuk-bentuk asas yang daripadanya boleh
melahirkan bentuk huruf yang lain.
Teknik ini
pernah dipopularkan oleh Muhammad Hasyim al-Baghdadi, khattat Baghdad yang
terkenal. Ibu-ibu kepada huruf-huruf tunggal adalah (alif, ba, jim, dal, ra,
sin, shad dan nun). Sebagai contoh, daripada huruf alif boleh dilahirkan huruf
kaf dan lam. Daripada huruf ba pula dilahirkan ta, sa dan fa. Begitulah
seterusnya bagi ibu huruf yang lain.
Huruf-huruf
sambungan pula boleh dipecahkan pula kepada lebih seribu bentuk. Namun
hakikatnya bentuk-bentuk ini terangkum dalam 30 bentuk sambungan sahaja. Inilah
satu keajaiban seni pembelajaran huruf khat. Pemahaman ini mengukuhkan lagi
latihan huruf satu-persatu. Hanya dengan latihan tulisan seseorang akan
mencapai tahap kecemerlangan.
Khat juga
menggunakan teknik melukis. Pada bahagian huruf yang sukar penulis akan melukis
garisan dengan hujung pena dan menghitamkan bahagian tersebut dengan tinta.
Teknik ini
digunakan terutamanya dalam membentuk kepada ain dan hujung ra khususnya khat
nasakh dan thuluth.
Kebanyakan
khattat memberi penumpuan khusus kepada latihan membentuk huruf ha simpul,
kerana huruf ini mempunyai pelbagai variasi arah dan mempunyai unsur dal, fa,
ra dan lain-lain. Ha adalah huruf terakhir pada perkataan `Allah' yang
mempunyai makna walaupun hanya satu huruf.
Jari manusia
dibina dengan struktur yang sempurna dan fungsi yang mengkagumkan. Allah SWT
berfirman yang bermaksud: "Apakah manusia mengira bahawa Kami
tidak akan mengumpulkan kembali tulangnya? Bukan begitu. Malah Kami berkuasa
menyusun kembali jarinya dengan sempurna." (Al-Qiamah : 3-4).
Keunikan
susunan tulang pada jari amat penting dalam menulis khat. Ibu jari mempunyai
dua ruas menjadi penyangga yang menyokong pena semasa menulis. Jari telunjuk
pula sebagai peneraju utama semasa huruf dibentuk. Jari secara semula jadi
adalah ergonomik untuk memegang pena. Gerakan jari digunakan untuk bentuk yang
halus, sementara gerakan pergelangan dan lengan untuk bentuk melintang serta
garisan tegak memanjang.
Semasa menulis,
semua anggota yang lain diam, mata pula dipaku kepada hujung mata pena. Ada kalanya
pernafasan perlu dikawal. Ini merupakan latihan kepada khusyuk (fokus). Tanpa
khusyuk, tulisan tidak akan menjadi. Aktiviti manusia termasuk solat dan
aktiviti hariannya perlu khusyuk dan mempunyai objektif yang jelas.
2.5.3 Seni
Sebagai Terapi
Dari sudut
psikologi, seni adalah terapi yang berkesan bagi memulihkan ketegangan jiwa.
Tidak heranlah di dalam al-Quran Allah SWT bersumpah demi pena dan
penulisannya, agar manusia kembali menoleh perhatiannya terhadap keajaiban
ciptaan-Nya pada jari, tangan dan apa yang manusia catatkan.
Tinta pula
diperbuat daripada unsur karbon seperti beras atau gandum yang hangus yang
ditumbuk halus. Ia dicampur pula dengan gam yang sesuai seperti gam Arab, getah
pohon dan lain-lain. Telah menjadi tradisi, setiap kali alu diangkat, setiap
itu juga bibir menuturkan zikir memuji Allah.
Pendek kata,
zikrullah menjadi rutin kebiasaan dalam meraut pena, menyediakan tinta menulis
dan sebagainya. Oleh itu, seni khat bukan sahaja memupuk kesempurnaan jiwa seni
yang tinggi, malah ia salah satu jalan menuju Allah SWT.
Ciri-ciri pena
yang baik ialah kering, keras, lurus dan beruas tebal supaya mudah dikawal
serta tidak mudah patah. Mata pena dibelah tengah, dilubangkan pada jarak 2 sm
dari hujung pena, dan dikelar garis-garis melintang bagi membekalkan tinta
secukupnya ke mata pena.
Ruang pena yang
kosong disumbat fabrik seperti kapas atau sutera bagi tujuan yang sama. Antara
rahsia keindahan khat ialah penyediaan kertas yang baik yang mempunyai
ciri-ciri permukaan rata, tidak kembang serta cepat menyerap tinta. Satu teknik
penyediaan kertas secara tradisi ialah penyediaan kertas telur.
Caranya ialah
dengan menyapukan putih telur atas kertas, keringkan dan gosokkan permukaannya
dengan batu licin. Cara ini masih digunakan khususnya di Turki dan Iran
sehingga ke hari ini. Ia bertujuan supaya tulisan menjadi lebih lancar dan
stabil.
Masih banyak
lagi petua dan rahsia yang tidak mampu diungkap dalam ruang yang terbatas ini.
Namun petua terpenting bagi memperoleh hikmah adalah taqwa, sebagaimana kata
pujangga, Takutkan Allah adalah pintu kepada al-Hikmah.
2.6
Kaidah penulisan Khatt Riq’ah
2.6.1 Sebelum Menulis
a) Peralatan menulis:
1. Pena, kayu
rosam dan sebagainya. Setiap pena mempunyai kelebihan masing-masing. Bagi yang
ingin mendalami bidang ini, diharapkan menggunakan kesemua jenis pena.
Pena tumbuhan memerlukan kemahiran mengasah. Pena mata besi yang biasa
digunakan oleh penggemar seni ini ialah
produksi Pilot, Steadlers,
Osmiroid dan platignum.
2. Kertas, buku
latihan dan alas menulis. Sebaiknya gunakan kertas yang agak
tebal, licin dan memudahkan pengeringan
tinta. Kertas yang biasa digunakan ialah Art Paper, Mattart, Tracing
Paper atau kertas biasa (seperti A4) 80 GSM ke atas yang licin serta tidak
mudah mengembangkan tinta. Alas tulis
digunakan sebagai penghalang kekasaran pada permukaan meja.
Alas yang digunakan mempunyai garis/grid seperti contoh di bawah.
3. Tinta dibeli atau dibuat
sendiri. Tinta yang terbaik ialah yang mempunyai kehitaman
yang maksimum, cepat kering ketika di atas kertas, memudahkan pergerakan tangan
saat menulis dan warna yang bersinar (shinning) selepas kering. Diantara tinta yang biasa dipakai ialah Rotring, Faber
Castell, Calligraphy dan Sheppers.
Tinta tidak boleh dibiarkan
melekat pada mata pena khususnya mata pena besi kerana bias menghalangi/ menyumbat aliran tinta saat
menulis.
4. Buku Panduan dan latihan. Buku panduan yang
terbaik ialah yang dihasilkan di timur tengah oleh penulis-penulis terkenal.
Setiap buku panduan juga mempunyai pendekatan tersendiri mengikut iklim negara
masing-masing.
b). Cara duduk dan Kedudukan kertas (dada menghadap ke meja dengan
180º).
c) Cara memegang pena:
1. Pena yang digunakan berukuran mata 2.0 mm / 0.2cm.
2. Pena dipegang sesuai dengan kedudukan kertas 90º.
3. Keseluruhan mata pena menyentuh kertas.
4. Pena dipegang dengan ukuran satu setengah inci dari awal mata
Pena,
d) Suasana saat menulis:
1. Suasana harus tenang dan nyaman
2. Cahaya cukup serta tidak menghalangi ruang kertas
3. Jarak penglihatan tidak terlalu dekat atau terlalu jauh
4. Nafas yang teratur dan tidak penat
e) Psikologi menulis:
Menulis dalam keadaan tenang.
Disertai minat menulis, bukan sekadar suruhan.
2.6.2 Saat Menulis
a) Setiap huruf
yang ditulis wajib mengikuti ukuran huruf (yang ditanda dengan ukuran titik)
b) Setiap huruf
atau kata yang ditulis wajib mengikut kaidah penulisan yang betul.
c) Setiap
tulisan disarankan diulang sebanyak 10 kali sebagai latihan.
BAB III
PENUTUP
A.
Kesimpulan
Seni adalah
terapi yang berkesan bagi memulihkan ketegangan jiwa. Tidak heranlah di dalam
al-Quran Allah SWT bersumpah demi pena dan penulisannya, agar manusia kembali
menoleh perhatiannya terhadap keajaiban ciptaan-Nya pada jari, tangan dan apa
yang manusia catatkan.
Riq’ah adalah salah satu gaya seni
khat ciptaan masyarakat Turki Usmani. Muhammad Tahir Kurdi menyebutkan, bahwa
penggagas dan peletak dasar-dasar kaidah khat Riq’ah adalah Mumtaz Bek,
seorang konsultan di zaman Sultan Abdul Majid Khan sekitar tahun 1280 M.
Kaligrafi gaya
Riq'ah merupakan hasil pengembangan kaligrafi gaya Naskhi dan
Tsuluts. Sebagaimana halnya dengan tulisan gaya Naskhi yang dipakai dalam
tulisan sehari-hari. Riq'ah dikembangkan oleh kaligrafer Daulah Usmaniyah,
lazim pula digunakan untuk tulisan tangan biasa atau untuk kepentingan praktis
lainnya. Karakter hurufnya sangat sederhana, tanpa harakat, sehingga
memungkinkan untuk ditulis cepat.
3.1 Saran
1. Sebaiknya mahasiswa yang
mempelajari tentang kaidah penulisan khatt riq’ah lebih memperhatikan tata cara
bagaimana penulisannya seperti yang telah di contohkan.
2.
Ketika
sedang latihan menulis, sebaiknya seninya diperhatikan juga atau lebih
diperdalam agar hasilnya lebih baik.
3.
Ketika
latihan menulis sebaiknya tidak usah buru- buru, tetapi perhatikan terlebih
dahulu kaidah- kaidahnya dan tata cara penulisannya, sehingga ketika sudah
memahami tata cara penulisannya, selain bisa menulis cepat, hasil dari apa yang
ditulis kemungkinan akan sesuai kaidah dan lebih baik
DAFTAR PUSTAKA
Riyad
Salih (1996), Tarikh al-Kitabah
al-`Arabiyyah , Mekah: Universiti Umm
alQura.
Riyad
Salih dan Muhammad Hamid Sulayman (1985),
al-Marja` fi al-Kitabah al-`Arabiyyah, Mekah: Universiti Umm al-Qura.
Sirajuddin
AR, Seni Khath Islam. Jakarta : Pustaka
Panjimas.
Samad
Irhash A 1993. Seni Kaligrafi Islam. Bandung: Angkasaraya
Muhammad
Hasim, 1990. Kowaid al-Khat al-Araby. Beirut: Dar al-Kalam
Komentar
Posting Komentar